Belangrijke belinstructies tijdens de zwangerschap

Sommige klachten zijn normaal in de zwangerschap. Maar er zijn een aantal klachten waarbij het beter is niet te wachten tot je volgende controle of het telefonisch spreekuur. Lees de onderstaande belinstructies goed door en neem direct contact op bij de hieronder beschreven signalen. Dit doe je door te bellen naar 06-14902860. Of zie contact.

Ongerustheid
Laagdrempeligheid vinden wij belangrijk. Aarzel nooit om ons te bellen als je ons nodig hebt, vragen hebt of ergens onzeker over bent. Je belt nooit voor niets. Liever een keer te veel bellen, dan een keer te weinig!

Vaginaal bloedverlies
Vaginaal bloedverlies komt voor bij 1 op de 5 zwangerschappen. Meestal is de oorzaak van het bloedverlies onschuldig maar het kan een ernstige oorzaak hebben. Bewaar je slipje of inlegkruisje of maak er een foto van zodat wij het bloedverlies kunnen beoordelen. Neem gelijk contact op.

Hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in bovenbuik of bovenrug, plots veel vocht vasthouden
Bovenstaande symptomen kunnen wijzen op een hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging. Ben je minimaal 20 weken zwanger en heb je één of meer van bovenstaande symptomen, dan moet je contact opnemen. In de meeste gevallen zal je dezelfde dag gecontroleerd worden. Bewaar wat urine en neem dit mee naar het consult.

Minder bewegingen van je kind dan anders
De meeste vrouwen voelen hun kind voor het eerst bewegen tussen de 16 en 20 weken van de zwangerschap. Vanaf 24 weken is het belangrijk dat je je baby iedere dag voelt bewegen. Vaak leer je het bewegingspatroon van je baby kennen. Als je baby minder of helemaal niet beweegt valt dit op. Lees dan de folder “Je baby voelen bewegen” en volg de belinstructies op.

Buikpijn en/of rugpijn die komt en gaat
Veel vrouwen ervaren harde buiken in de zwangerschap. Harde buiken zijn onregelmatige samentrekkingen van de baarmoeder die geen ontsluiting veroorzaken. Harde buiken mogen niet onaangenaam of pijnlijk aanvoelen. Een harde buik voelt alsof er een harde bal in je buik zit en kan een samentrekkend gevoel geven. Harde buiken zijn vaak een teken dat je het rustiger aan moet doen. Wanneer ze wel onaangenaam of pijnlijk zijn en met een bepaalde regelmaat komen en gaan, is het belangrijk dat je direct contact met ons opneemt.

Vochtverlies
Wanneer de vliezen breken, merk je dat je vaginaal vocht verliest. Het kan een plons vocht zijn, maar je kan ook steeds kleine beetjes vocht verliezen. Vruchtwater is niet slijmerig en plakt niet. Verlies je vocht en ben je nog geen 37 weken zwanger? neem dan direct contact met ons op. Probeer wat vruchtwater op te vangen.

Na vallen en stoten
Ben je gevallen op je buik of heb je een harde stoot of trap in je buik gehad? Neem dan contact op. Je baby zit vaak veilig beschermd in de baarmoeder maar in zeldzame gevallen kan er toch wat aan de hand zijn.

Samenvatting