Miskraam

/Miskraam
Miskraam2018-10-17T19:04:16+00:00

Ongeveer 10% van alle zwangerschappen eindigt in een miskraam

Een miskraam is het verlies van een niet levensvatbaar vruchtje vóór een zwangerschapsduur van 16 weken
De meeste miskramen komen voor in de eerste 12 weken van de zwangerschap. De oorzaak is meestal dat het vruchtje niet goed is aangelegd en daarom niet verder groeit, maar door het lichaam wordt afgestoten.

Een eerste teken van een miskraam is vaak bloedverlies.
Bloedverlies tijdens de eerste 16 weken van de zwangerschap komt echter in 20% van de zwangerschappen voor en kan ook andere oorzaken hebben. Er is niet altijd sprake van een miskraam, in ongeveer 50% van de gevallen verloopt de zwangerschap verder prima. Maar in combinatie met (hevige)buikpijn is het geen gunstig teken. Neem contact met ons op bij bloedverlies en/of buikpijn. Dit kan ook als je je nog niet bij ons hebt aangemeld. Wij bespreken met jullie of jullie het wenselijk vinden om een echo te laten maken.

Het kan voorkomen dat bij de eerste echo een vruchtje zonder hartactie gevonden wordt
Zonder dat hier buikpijn of bloedverlies aan vooraf is gegaan. We noemen dit een missed abortion. Als een missed abortion is vastgesteld, gaan we met jullie het gesprek aan over de mogelijke opties. Vaak is afwachten de beste optie, maar soms is dit (emotioneel) niet wenselijk. Het alternatief is een afspraak te maken bij een gynaecoloog, om de miskraam met vaginale tabletten op te wekken of een curettage te plannen. In dat geval wordt het vruchtje operatief verwijderd. Bij beide ingrepen bestaat een kleine kans op complicaties. Lees meer hierover in onze folder “een miskraam, hoe nu verder?”.

Natuurlijk verloop

Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen op gang, maar soms duurt dit nog een week of zelfs een paar weken. Geleidelijk ontstaat een krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies toe. In de loop van enkele uren wordt de vruchtzak dan uit de baarmoeder gedreven. De miskraam heeft dan plaatsgevonden. Je kunt besluiten om eventueel door een zeef te plassen zodat je het vruchtzakje kan opvangen en deze niet in de wc valt.

Onze folder

We hebben een folder gemaakt met uitgebreide informatie over de miskraam. Je kunt deze folder hier downloaden.

Neem direct contact op in de volgende situaties:

Doe dit door te bellen naar 06-14902860
• Hevige buikpijn
• Hevig bloedverlies, meer dan een erge menstruatie. Ook bij klachten van sterretjes zien of flauwvallen.
• Aanhoudende klachten, zoals kramp en fors bloedverlies. Dit kan duiden op een niet complete miskraam.
• Koorts hoger dan 38.5 °C. Dit kan wijzen op een ontsteking in de baarmoeder.
• Ongerustheid

Onze begeleiding

Wanneer de miskraam met de echo is vastgesteld bespreken we met jullie welke begeleiding jullie willen. Vaak vindt er nog een thuisgesprek plaats nadat wij het slechte nieuws hebben gebracht. Tijdens dit gesprek geven we informatie over het verloop van een miskraam en de keuzes die je hebt. Ook hebben we aandacht voor de emotionele verwerking van de miskraam.

Indien nodig komen we langs tijdens de miskraam om het proces in de gaten te houden. Ook bestaat de mogelijkheid tot een nacontrole waarin we het proces en de eventuele kinderwens bespreken.